Pendaftaran adalah mudah. Hanya klik butang Daftar di laman utama dan mula mengisi butiran anda.

Kami hanya memerlukan maklumat asas tentang diri anda sebelum anda menggunakan perkhidmatan daripada PORTAL PEMBAYARAN ATAS TALIAN DBKL. Anda perlu menyediakan maklumat yang tepat seperti Nombor ID, Nama Penuh (No. Kad Pengenalan / Passport / Kad Kuasa), Nombor Telefon Bimbit dan Alamat e-mel selepas pendaftaran. Ini adalah penting sekiranya kami perlu menghubungi anda pada masa hadapan untuk rujukan.

Ya boleh! Selepas pendaftaran anda berjaya, anda akan menerima e-mel pengesahan untuk mengaktifkan akaun anda. Sebaik sahaja anda mengaktifkannya, anda boleh menggunakan perkhidmatan yang ditawarkan dalam PORTAL PEMBAYARAN ATAS TALIAN DBKL.

Dengan PORTAL PEMBAYARAN ATAS TAIAN DBKL, anda tidak perlu untuk mengakses portal pelbagai agensi untuk membuat pembayaran bil.

Selain itu, anda boleh memudahkan pembayaran anda dengan beberapa ciri lain seperti mendaftar akaun penerima kegemaran anda, semak bil semasa anda, dan semak status transaksi sebelumnya dalam tempoh 3 bulan yang lalu.

Ya, anda boleh menukar kata laluan bila-bila masa yang menggunakan ciri-ciri yang disediakan dalam bahagian profil pengguna.

Anda boleh meminta kata laluan baru melalui PORTAL PEMBAYARAN ATAS TAIAN DBKL sekiranya anda terlupa kata laluan semasa anda. Kata laluan baru akan dihantar kepada anda ke alamat emel yang didaftarkan. Kami menasihatkan agar anda menukar kembali kepada kata laluan yang baru secepat mungkin.

Tidak boleh. ID pengguna yang telah berdaftar akan digunakan setiap kali anda log masuk ke PORTAL PEMBAYARAN ATAS TALIAN DBKL.

Sila rujuk pada bil semasa yang anda terima dari agensi masing-masing. Nombor akaun atau nombor bil adalah berbeza antara satu sama lain. Sila hubungi wakil agensi masing-masing untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai bil anda.

Semua pembatalan bayaran perlu dilakukan secara manual. Anda perlu menghubungi agensi yang berkaitan jika anda fikir anda telah membayar secara berlebihan untuk akaun anda.

Anda boleh menghubungi pegawai yang berkenaan melalui nombor di bahagian Hubungi Kami . Borang maklum balas juga disediakan untuk anda untuk menghantar mesej kepada agensi masing-masing.

Financial Process Exchange (FPX) adalah saluran bayaran alternatif untuk pelanggan-pelanggan membuat bayaran dan pembelian secara atas talian seperti melalui portal .

FPX memanfaatkan perkhidmatan dengan bank-bank yang terlibat dengan Perbankan Internet dan menyediakan proses pembayaran atas talian yang cepat, selamat, boleh dipercayai dan dalam masa nyata (real time). FPX menyediakan transaksi perniagaan end-to-end yang lengkap, rekod pembayaran, dan proses reconcilation yang dipermudahkan serta mengurangkan risiko kerana pergerakan dana adalah di antara institusi-institusi kewangan yang telah ditubuhkan. FPX juga menggunakan pengesahan dan pensijilan untuk memastikan transaksi yang dilakukan adalah selamat.

Buat masa sekarang, 6 bank yang terlibat:

  1. Bank Islam
  2. Maybank
  3. Hong Leong
  4. Public Bank
  5. CIMB Bank
  6. RHB Bank

Tiada pendaftaran yang diperlukan berkaitan dengan FPX.

Anda perlu mempunyai satu akaun perbankan internet dengan bank-bank terlibat seperti yang disebutkan di atas.

Perkhidmatan FPX boleh didapati dari 1:00 pagi hingga 12:00 tengah malam setiap hari, tujuh hari seminggu, 365 hari setahun. Walau bagaimanapun, Perkhidmatan FPX juga bergantung kepada ketersediaan perkhidmatan Internet Banking oleh bank-bank yang terlibat.

Pada masa ini, had transaksi untuk B2C ditetapkan pada RM30, 000 setiap transaksi, manakala had untuk B2B ditetapkan pada RM1, 000, 000 bagi setiap urus niaga. Agensi-agensi tertentu juga akan menghadkan jumlah maksimum bagi pembayaran pada satu-satu bil.Sila rujuk agensi anda untuk maklumat lanjut.

Sekiranya anda mendapati sebarang kesukaran mendapatkan maklumat bayaran selepas transaksi, sila ikuti langkah ini:

  1. Sila hubungi bank anda untuk mengesahkan pembayaran anda.
  2. Sebaik sahaja anda telah mendapat maklumat terperinci mengenai butiran transaksi anda, sila hubungi pegawai agensi-agensi berkaitan untuk bantuan. Sila berikan ID transaksi yang telah dibekalkan oleh pihak bank.
  3. Sebagai alternatif, anda boleh menghubungi pentadbir kami di talian 1 800-88-3255 atau e-mel kepada kami di callcentre@dbkl.gov.my untuk bantuan lanjut.

Anda perlu menyimpan bukti pembayaran untuk rujukan anda. Walau bagaimanapun, bukti pembayaran tidak boleh digunakan sebagai resit rasmi. Resit rasmi akan disediakan oleh agensi masing-masing dalam tempoh 14 hari waktu bekerja. Sila baca Terma dan Syarat yang terdapat di dalam portal ini.

Sekiranya transaksi berjaya, akaun agensi akan dikemaskini dalam tempoh 2-3 hari bekerja. Sekiranya ia masih tidak dikemaskini, sila hubungi pegawai di agensi masing-masing untuk semakan pada akaun anda.